I siste del av faget Digital Markedsføring har foreleser Anders M. Mamen gitt oss i oppgave å gjennomføre så mange sertifiseringer som mulig, og som vi har lyst og kapasitet til å gjennomføre. Sertifiseringer kan virke som en kjedelig oppgave. For ja, det krever en dose høyere konsentrasjon for å klare å følge godt med når en sitter alene med et 40-timers langt videokurs foran seg. Det kan selvfølgelig også være fristende å jukse seg gjennom kursene for videre å skryte på seg sertifisering i Google Fundamentals of Digital Marketing, men min erfaring er at det lønner seg å faktisk gjennomføre de oppgavene man blir bedt om å gjøre

Jeg vil i dette innlegget gå gjennom (les: skryte) av sertifiseringene jeg har rukket å gjennomføre, samt opplevelsen jeg sitter igjen med etter jeg nå har mottatt flere sertifiseringsbevis. Før det vil jeg benytte muligheten til å peke frem et par fordeler ved å ta sertifiseringer, både for studenter, jobbsøkere og for utvikling i nåværende jobb:

  1. Det å mestre digital markedsføring er en måte å sikre en fremtidig karriere
  2. Det viser engasjement
  3. Det viser lærelyst og nysgjerrighet
  4. Det viser at du gjør mer enn det som trengs

For meg anser jeg sertifiseringene som en unik mulighet for meg til å skille meg ut fra studenter og jobbsøkere med samme bakgrunn og kompetanse som meg. Jeg anser det som et godt grunnlag for å ta del i eller starte kompetente samtaler rundt fagområdet, samtidig som det gir meg en trygghet i at min kunnskap er god kunnskap, og kan ha verdi eller betydning for andre. 

Google Digital Workshop: Fundamentals of Digital Marketing

Googles Fundamentals of Digital Marketing var det første kurset jeg gjennomførte. Kurset finnes på læringsplattformen Google Digital Garage og er estimert til å ta ca. 40 timer å gjennomføre. Mitt førsteinntrykk av kurset var at det var omfattende og krevende å gjennomføre. Her tok jeg imidlertid feil. Tross kursets 26 moduler ble jeg overrasket over hvor enkel og grei prosessen var. Kurset består for det meste av korte videoer med enkle forklaringer og tester for å sjekke at man henger med underveis. Videoene er gode og forklarende, språket er enkelt og med kombinasjon av ren teori og eksempler fra praksis holdes interessen oppe.

Kurset tar deg gjennom de viktigste temaene for å optimalisere din bedrift og gjøre den mer digital. Med dette innebærer temaer som optimalisering av nettsider, SEO (Search Engine Optimalization), SEM (Search Engine Marketing) og PPC (Pay Per Click), markedsføring gjennom sosiale medier, grunnleggende Google Analytics og e-postmarkedsføring. Min eneste negative tanke rundt kurset er at det til tider kunne bli noe repetitivt. Mye av det som blir forklart ble forklart på overordnet nivå og gjerne gjentatte ganger. På denne måten lignet mye av kurset på den innføringen og kunnskapen vi har fått gjennom forelesninger i faget.

Avslutningsvis gjennomførte jeg en avsluttende eksamen der kriteriet var en score på 80%. Jeg besto og mottok sertifiseringsbeviset for godkjent kurs med et stort smil om munnen.

Google Analytics Academy

Google Analytics Academy består av 6 kurs, hvorav vi skulle bestå 5 av disse. Disse fem kursene var: Google Analytics for BeginnersAdvanced Google AnalyticsGoogle Analytics for Power UsersIntroduction to Data Studio og Google Tag manager Fundamentals.

Hver av kursene omfatter hvert sitt verktøy på et dypere nivå. Her var alle kursene svært innholds- og lærerike. Med en kombinasjon av informative videoer, interaktive guider og testversjoner av oppgaver som gjennomføres i Google Merchant Center ble man godt kjent med de ulike verktøyene, og personlig føler jeg meg nå mye tryggere på å prøve og teste nettopp dette. Jeg vil videre kort forklare temaene hver av kursene inneholder:

Google Analytics for Beginners
Analytics for Beginners tar for seg de grunnleggende funksjonene for å komme i gang med analyse av blogg, nettbutikk eller nettsted. Dette med alt i fra opprettelse av konto, implementering av sporingskode og konfigurasjon av datafiltre. Videre blir man også innført i navigasjon mellom rapporter, dashboard og snarveier, samt de generelle målgruppene man kan rette seg mot.

Advanced Google Analytics 
Advanced Google Analytics går mer i dybden av Google Analytics og ser på mer avanserte funksjoner som innsamling av data, opprettelse av og endringer i rapporter, oppsett og analyse av egendefinerte dimensjoner og beregninger. Dette er kurset for deg som virkelig ønsker å ta analysearbeidet til et nytt nivå.

Google Analytics for Power users
Analytics for Power Users går nok en gang mer i dybden av Google Analytics. Her blir man introdusert for hvordan man kan sammenligne ulike brukere. Dette ved å se på konverteringer, se muligheter for remarketing og sammenligne hvordan ulike brukere samhandler med innholdet på siden din. Her blir du også introdusert for hvordan ulike trafikk-kilder kan brukes så effektivt som mulig ved å tilpasse innhold i kanaler og plattformer som brukerne dine befinner seg på.

Introduction to Data studio
Dette er et introduksjonskurs til Data Studio. Data Studio er et verktøy som lar deg samle og visualisere data og tall fra andre Google verktøy. Dette kurset handlet mest om navigasjon i verktøyer, oppbygging av rapporter og videre design av disse. Dette er for deg som liker å samle, visualisere og personliggjøre data. Nyttig – men kanskje også det verktøyet jeg tror vil være av minst nytte for min del.

Google Tag Manager fundamentals
Tag Manager Fundamentalt introduserer deg for hvordan du lett kan implementere ulike tagger på nettsiden din for å måle besøk, handlinger, konverteringer o.l. Dette gir deg nyttig innsikt i hva som faktisk fungerer og hva kundene liker, og ikke. Kurset tar deg fra start med implementering til videre hvordan du kan bruke dette på best mulig måte for deg. Absolutt ett av de mest spennende kursene etter min mening!

Google Ads Fundamentals

Google Ads Fundamentals var det siste kurset jeg gjennomførte. Dette kurset valgte jeg å ta da jeg hadde et ønske om å sette meg dypere inn i de ulike formene for annonsering man kan gjøre gjennom Google Ads (SEM).

Kurset består av 18 moduler og er estimert til å ta ca. 3,7 timer å gjennomføre. Modulene har en varighet på alt fra 5 til 15 minutter og avslutter med en avgjørende eksamen på 65 spørsmål der du må ha 80% riktig for å bestå. Den avsluttende testen her virket, i motsetning til de andre testene, som noe “strengere” og avgjørende da det følges med på tiden du bruker på å gjennomføre testen, samtidig som det ikke er noen mulighet for å gå tilbake å endre tidligere svar. 

Kurset tar deg grundig gjennom mulighetene og funksjonene i Google Ads, så som forskjellene på søk- og display annonser og videre de forskjellige annonsetypene som tekstannonser, tekstannonser med utvidelser, responsive annonser, shopping annonser, bilde- og video annonser, app promosjoner, CTA annonser og rike medie annonser. Videre blir man også introdusert hvordan hvordan budrunder fungerer, hvordan AdRank evalueres og hvordan man kan legge en bud-strategi. Kurset var relativt enkelt og greit å gjennomføre og anbefales virkelig for de som ønsker å sette seg mer inn i betalte Google annonseringer. 

Facebook Blueprint for Norway Universities

Facebook Blueprint er en sertifisering tilpasset for norske studenter, som består av 20 moduler med en varighet på ca. 15 minutter hver. Kurset er i helhet estimer til å ta rundt 5 timer å gjennomføre. Dette er et kurs jeg tok i sammenheng med en tidligere eksamensoppgave der vi fikk i oppgave å sette opp nettbutikk og stå for annonseringen av denne. 

Kurset tar deg gjennom basiskunnskap om annonseplattformen til Facebook. De introduserer deg for de ulike kanalene Facebook eier og lar deg annonsere på, hvordan man oppretter annonser, hvordan man implementerer Facebook Pixelen og hvordan man velger riktig målgruppe. Videre gir kurset også en kort innføring i regler som må følges, samt nyttige tips for å ta kampanjene dine til et nytt nivå. 

Dette kurset var, etter min mening, relativt enkelt å gjennomføre, men også utrolig nyttig og et fint sted å starte for deg som ønsker å ta sertifiseringer og spesialisere deg eller lære mer om Facebook annonsering.  

Hva har jeg lært av å ta sertifiseringer?

I prosessen med å ta sertifiseringer har jeg lært at det lønner seg å grave dypere i den digitale verden. Gjennom valgfaget digital markedsføring har vi fått ekstremt mye og god kunnskap, men også mye kunnskap på overordnet nivå. På mange måter har mye av det vi har lært vært litt svevende og skummelt og skulle anvende i praksis. Etter endte sertifiseringer føler jeg meg nå mye tryggere på dette.

Jeg kommer helt klart til å fortsette å teste og utfordre meg selv ved å gjennomføre flere sertifiseringer, og vil anbefale deg til å gjøre det samme. Med så mange gode og gratis tilbud til ekstra kunnskap kan man selv sørge for å bli ettertraktet som digital markedsfører. Jeg sitter igjen med kun positive erfaringer og anser sertifiseringene som noe lærerikt, spennende og verdifullt å ta med seg videre!

Ønsker du også å ta sertifiseringer?

Du finner sertifiseringene omtalt i innlegget her:

Google Digital Garage: Fundamentals of Digital Marketing

Google Analytics Academy

Google Ads Fundamentals

Facebook Blueprint for Norway Universities